Sestre Sulejmana Veličanstvenog su na sebi nosile kletvu osmanke krvi, a njihova sudbina je neshvatljiva za današnje žene.
U raskošnom svetu Sulejmana Veličanstvenog, desetog i možda najpoznatijeg padišaha Osmanskog carstva, njegova vladavina ostala je upamćena po širenju moći, kulturnom procvatu i intrigama dvora. Popularna kultura, naročito kroz televizijsku seriju „Sulejman Veličanstveni“, približila je široj publici neke od ličnosti iz njegovog života, pa tako i njegove sestre. Međutim, ono što se u serijama prikazuje kroz dramatizaciju i romantične zaplete često se razlikuje od suve istorijske građe. Kada se pogled usmeri na hronike, zapise iz harema, pisma i darovnice, otkriva se složenija i u isto vreme jednostavnija slika: životi Hatidže, Šah, Fatme, Bejhan, ali i manje poznatih sestara poput Hafse, Gevherhan, Kameršah i možda Jenihan. Njihove biografije nisu uzdrmale carstvo, ali su predstavljale ilustraciju položaja žena u osmanskoj dinastiji – rođenje u sjaju, mladost u „zlatnom kavezu“, brakovi određeni državnim interesima, a ne ličnom željom.
U osmanskoj državnoj politici svaka princeza imala je vrednost političkog kapitala. Njihovi brakovi nisu bili izraz ljubavi, već instrument strategije. Kada bi se sestra vladajućeg sultana udala za nekog velikodostojnika, taj čovek bi postajao damat, zet dinastije, što je bila najveća čast, ali i najveći rizik. Pohvala s trona mogla je doneti neslućeni uspon, ali i najmanja sumnja značila je moguć pad, progonstvo ili čak gubitak glave.
Dok su serije isticale ljubavne zaplete i dvorske spletke, prava uloga sultanovih sestara ležala je u njihovim mirazima, posedu imanja i mreži rodbinskih veza. One su učvršćivale ili potresale temelje vlasti, bile tihe poluge moći koje su pomagale u održavanju državnog sistema. Njihove tragedije, međutim, bile su cena koju su plaćale u svetu gde se sve merilo prema interesima carstva.
Lik Hatidže Sultan često je prikazivan u popularnoj kulturi kao romantičan i tragičan. Međutim, istorijski izvori pružaju drugačiju sliku – manje bajkovitu, ali jednako dramatičnu. Pre nego što je postala supruga Pargali Ibrahim-paše, već je bila udata za Iskender-pašu.
- Venčanje sa Ibrahimom 1524. godine pretvorilo je Istanbul u pozornicu nezapamćene raskoši: darovi su stizali sa svih strana, na hipodromu su organizovane svečanosti, dodeljena im je palata, a Hatidže je dobila velike hasove – izvore ogromnih prihoda. Tokom dvanaest godina zajedničkog života, Ibrahim je kao veliki vezir praktično upravljao carstvom dok je sultan bio na bojištima. Hatidže je uživala u bogatstvu i prestižu.
Ali, Ibrahimova sujetna retorika, neprijateljstva u administraciji i intrige koje su vešto pletli Hurem Sultan i Rustem-paša doveli su do njegovog pogubljenja 1536. godine. Hatidže je tada doživela tihu, ali duboku tragediju. Povukla se iz javnosti, a istorija ne beleži nikakve pobune protiv brata. Iza ljubavne priče ostala je pouka o prolaznosti sreće pod apsolutnom vlašću.
Za razliku od Hatidže, Šah Sultan ostala je upamćena po energiji, pronicljivosti i organizovanosti. Udala se za Ljutfi-pašu i dugo strpljivo čekala svoj trenutak. Nakon pogubljenja Ibrahima njen muž postaje veliki vezir 1539. godine, a Šah se pojavljuje kao ozbiljna protivteža Hurem.
Kada je Ljutfi-pašina surovost prešla granicu, Šah je stala u odbranu sopstvenog dostojanstva i dinastijskog ugleda. Uspešno je ishodila njegovu smenu, izgnanstvo i razvod – što je za to vreme bilo izuzetno neobično. Ostala je neudata, bogata i snažna, a svoj trag ostavila je kroz vakuf i džamiju koja i danas nosi njeno ime. Time je postala oličenje pobožnosti, ali i dokaza da su i žene unutar harema mogle imati značajnu moć.
Život Fatme Sultan bio je obeležen ljubavlju prema raskoši, slavljima i raskošnim događajima. Njeni brakovi, kao i kod sestara, bili su vođeni državnim interesima. Najpoznatiji je bio onaj sa Kara Ahmed-pašom, uglednim vojskovođom. Njegova propast 1555. godine, izazvana spletkom i optužbama, Fatmu je pretvorila u udovicu i naučila je surovoj lekciji: u carstvu gde milost može preko noći da se pretvori u gnev, lična sreća zavisi isključivo od naklonosti sultana.
- Kasniji, mirniji brak sa Hadim Ibrahim-pašom doneo joj je stabilnost, ali nije izbrisao suštinu njenog života – i najnepolitičnija princeza ostajala je pion u velikoj igri vlasti.
Za razliku od drugih sestara, Bejhan Sultan odlučila je da se povuče. Nakon što je njen muž Ferhad-paša pogubljen 1524. godine, ona je vratila prinadležnosti, napustila prestonicu i izabrala život u tišini. Time je izrazila jedini oblik prkosa koji je bila u mogućnosti da iskaže: ne rušiti sistem, ali se svesno iz njega isključiti. Njena biografija pokazuje da i tišina može biti čin dostojanstva.
- Pored pomenutih, u dokumentima se povremeno pojavljuju imena poput Hafse, Gevherhan, Kameršah i možda Jenihan. Njihovi životi ostali su zabeleženi tek kroz usputne tragove – darovnice, pisma ili zapise iz harema. Njihova imena potvrđuju selektivnu prirodu sećanja: istorija uglavnom beleži velike događaje poput bitaka, pogubljenja i državnih udara, dok miran i odmeren život, pa makar bio i raskošan, retko ulazi u hronike.
Iako su sestre imale velike prihode i upravljale vakufima – gradile džamije, medrese, imarete – njihova politička moć bila je ograničena. One su mogle da savetuju, ali je konačna odluka uvek pripadala muškarcima. Paradoks ovog doba ogleda se u primeru Hurem Sultan: iako ropskog porekla, kao zakonita supruga raspolagala je uticajem većim od ijedne sestre. Ona je vodila prepiske, postavljala ljude na položaje i štitila interese svojih sinova.
Dakle, krv im je davala privilegije, ali ne nužno i moć. Lična sreća sestara često je bila žrtvovana u ime državne strategije. U tom raskoraku između raskoši i okova leži prava cena pripadnosti dinastiji Osmanovića.
Priče o sestrama Sulejmana Veličanstvenog pokazuju da se iza sjaja dvora krila složena i često surova realnost. Njihovi životi bili su oblikovani pravilima dvora i političkim interesima, a njihove sudbine su varirale između raskoši i tragedije.
- Hatidže je proživela ljubav i gubitak, shvativši koliko je sreća lomljiva u carstvu apsolutne moći.
- Šah Sultan pokazala je mudrost i političku pronicljivost, ostavljajući trag u kamenim zadužbinama.
- Fatma je doživela raskoš, ali i udovištvo i bol zbog pogubljenja muža.
- Bejhan je izabrala tišinu i povlačenje, dostojanstvo koje istorija retko beleži.
- Ostale sestre, poput Hafse, Gevherhan i Kameršah, ostale su u polumraku istorijskih izvora.
Njihova zajednička priča otkriva da su princeze bile privilegovane, ali i sputane. Rođene u sjaju, odrasle u „zlatnom kavezu“, njihovi životi pokazali su da je pripadnost dinastiji bila istovremeno i dar i teret.
U njihovim sudbinama ogleda se večna dilema: da li blizina vlasti donosi moć ili samo veće okove.